اثر بخشی یک دوره آموزشی را چگونه ارزیابی کنیم؟
نویسنده : Shahriari_admin
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱ تعداد بازدید : 221
ارزیابی اثربخشی فرآیند ارزیابی میزان دستیابی یک دوره آموزشی ، یا دسترسی به اهداف مورد نظرآن دوره آموزشی است. این ارزیابی شامل اندازه گیری نتایج و تأثیرات یک دوره آموزشی برای تعیین اینکه آیا این دوره آموزشی نتایج مطلوب را ایجاد کرده است یا نه و اینکه آیا نیازهای جمعیت هدف را برآورده می کند یا خیر، می باشد.
امروزه اهميت و نقش آموزش هاي آنلاین بر هیچ موسسه ای پوشیده نیست بنابراین کیفیت آموزش آنلاین باید بالا باشد تا مدیران مراکز بتوانند رضایت فراگیران را کسب کنند واساتید به اهداف آموزشی خود در طول دوره آموزشی برسند .
((ايزريل)) ارزشيابي را بهعنوان يك گام پاياني در فرآيند آموزش آنلاین، با هدف بهبود آموزش و يا انجام قضاوت در مورد ارزش و اثربخشي برنامههاي آموزشي تعريف ميكند. ارزشيابي، اطلاعاتي را براي توجيه اثربخشي برنامه آموزش فراهم ميسازد كه باتوجهبه اين اطلاعات است كه استمرار آموزش براي زمانهاي بعدي منظور ميشود.
ارزیابی اثر بخشی چیست؟
در مورد ارزيابي اثر بخشي آموزش، تعريف جامع و مشخصي وجود ندارد و اين به خاطر آن است كه فرآيند دستيابيبه آن، كار دشواري است. ارزيابي اثر بخشي آموزش يعني اينكه تا حدودي تعيين كنيم آموزشهاي انجامشده تا چه حد منجر به ايجاد مهارتهاي مورد نياز سازمان بهصورت عملي و كاربردي شده است.
مزایای ارزیابی اثربخشی در سامانه lms چیست؟
درحقيقت ارزيابي اثربخشي دورههاي آموزشي از يک سو، آيينهاي فراهم ميآورد تا مديران و کارکنان سازمان تصويري روشنتر از چگونگي کم و کيف فعاليتهاي آموزشي به دستآورند و از سوي ديگر، برنامهريزان و کادر آموزشي سازمان را مجهز ميسازد تا نسبتبه جنبههاي مثبت و منفي برنامه آگاهي پيدا کنند و از اين راه به اثربخشکردن برنامهها و فعاليتهاي آموزشي نيروي انساني ياري رسانند. براي تعيين ارزش دورههاي آموزشي مدلها و الگوهاي متعددي وجود دارد،كه از مهمترين آنها ميتوان به مدل ارزشيابي كرك پاتريك اشاره كرد.
مدل ارزشیابی کرک پاتریک چگونه است؟
مدل ارزشیابی کرک پاتریک 4 سطح دارد که این 4 سطح عبارتند از:
سطح اول واکنش (reaction) :
منظور از واکنش، میزان واکنشی است که فراگیران به تمامی عوامل مؤثر در اجرای یک دورهی آموزش، از خود نشان میدهند. واکنش چگونگی احساس شرکت کنندگان را در مورد برنامهی آموزش، اندازهگیری میکند. از طریق نظرخواهی، پرسشنامهها و مواردی نظیر آن، میتوان اطلاعات مربوط به این بخش را جمعآوری کرد.
سطح دوم یادگیری (learning):
یادگیری، عبارت است از تعیین میزان فراگیری مهارتها، تکنیکها و حقایقی که در دورهی آموزشی به شرکتکنندگان آموخته شده و برای آنان روشن شده است. در این مرحله دانش شرکتکنندگان قبل از برنامهی آموزشی با میزان دانش آنها پس از برنامهی آموزشی مقایسه میشود. با برگزاری امتحانات(پیشآزمون و پسآزمون)، مصاحبه و مشاهدات میتوان به جمعآوری اطلاعات مربوط به این مرحله پرداخت.
سطح سوم رفتار (behavior):
منظور از رفتار، چگونگی و میزان تغییراتی است که در رفتار شرکتکنندگان، در اثر شرکت در دورههای آموزشی حاصل میشود. در واقع میزان انتقال مطالب به محیط عملی کار، مدنظر است. از طریق بررسی تغییرات در کار و رفتار شرکتکنندگان میتوان به جمعآوری اطلاعات مربوط به این بخش پرداخت.
سطح چهارم نتایج (results):
منظور از نتایج، میزان تحقق هدفهایی است که به طور مستقیم به سازمان ارتباط دارد. از طریق بررسی اسناد، مدارک و اثرات در کل سازمان، میتوان به جمعآوری اطلاعات مربوط به این بخش پرداخت.
ارزیابی اثر بخشی در سامانه lms ریلاین
همانطور که اشاره کردیم ارزیابی اثر بخشی یک جنبه ضروری از آموزش خصوصا آموزش آنلاین می باشد که باعث می شود که آموزش باکیفیت بالاتری ارائه شود. با استفاده از سامانه lms ریلاین می توانید برای هر دوره ای که تصمیم به برگزاری آن دوره را دارید ارزیابی اثر بخشی انجام دهید.
سامانه lms ریلاین سه سطح مهم را در ارزیابی اثر بخشی بررسی می کند و نتایج این سه سطح را بصورت تحلیلی در اختیار مدیران دوره های آموزشی قرار می دهد.
تحلیل ارزیابی سطح 1 یادگیری(درجه یادگیری)
تحلیل ارزیابی سطح2 یادگیری(شاخص یادگیری)
تحلیل ارزیابی سطح3 یادگیری(درصد میزان یادگیری)
سامانهlms ریلاین چگونه ارزیابی اثر بخشی را انجام می دهد؟
سامانه lms ریلاین با دارا بودن امکان ارزیابی اثر بخشی ، میزان تحقق اهداف آموزشی دوره از طریق ارزیابی میزان تسلط فراگیران بر اهداف یادگیری را می سنجد. از آنجاکه اهداف یادگیری در سه زمینه : شناختی, عاطفی و مهارتی تفکیکپذیر است و هر یک از این حوزهها ویژگیهای خاص خود را دارند، ارزیابی یادگیری در هر یک از این زمینه ها نیز مستلزم کاربرد روشها و ابزارهای ویژه است. برای انجام این ارزیابیها و متناسب با اهمیت و ضرورت ارزشیابی از انواع طرح های ارزشیابی در سامانه lms ریلاین استفاده میشود.
در سادهترین شکل برای ارزیابی در سامانه lms ریلاین از آزمونهای پایان دوره به عنوان ملاک داوری درباره میزان یادگیری فراگیری بهره گرفته می شود. در سطح بالاتر میتوان از طرح ارزیابی پیش و پس آزمون استفاده کرد. در این طرح ابتدا آزمون مقدماتی یا پیش آزمون، که دربرگیرنده اهداف دوره آموزشی است برگزار و سپس آموزش ارائه میشود. در پایان نیز آزمون پایانی یا پس آزمون برگزار و نتایج این دو آزمون مقایسه و تحلیل میشود. بعنوان مثال تصویر دوره آموزشی زیر، نمایانگر این ارزیابی می باشد.
برای استفاده از سامانه مدیریت یادگیری ریلاین برای دوره ها و آموزش های آنلاین خود با کارشناسان ما در ارتباط باشید .
همچنین بخوانید:
یک دوره آموزش الکترونیکی چه ویژگی هایی دارد؟