الگوی کرک پاتریک
نویسنده : Shahriari_admin
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰ تعداد بازدید : 35
روش کرک پاتریک یک روش شناخته شده جهانی برای ارزیابی نتایج برنامه های آموزشی و یادگیری است....
روش کرک پاتریک یک روش شناخته شده جهانی برای ارزیابی نتایج برنامه های آموزشی و یادگیری است. هم روشهای آموزشی رسمی و هم غیررسمی را ارزیابی میکند و آنها را بر اساس چهار سطح معیار: واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج ، ارزیابی میکند.
سطح 1: واکنش
اولین سطح از معیارها «واکنش» است که اندازه گیری می کند که آیا یادگیرندگان آموزش را جذاب، مطلوب و مرتبط با شغل خود می دانند یا خیر. این سطح معمولاً توسط یک نظرسنجی پس از آموزش ارزیابی می شود که از دانش آموزان می خواهد تجربیات خود را ارزیابی کنند.
یکی از اجزای مهم تحلیل سطح 1 تمرکز بر یادگیرنده در مقابل مربی است. در حالی که ممکن است برای یک تسهیلگر طبیعی باشد که بر نتیجه آموزشی (مانند محتوا یا محیط یادگیری) تمرکز کند، روش کرک پاتریک سؤالات نظرسنجی را تشویق می کند که بر نکات اولیه یادگیرنده تمرکز دارند.
سطح 2: یادگیری
سطح 2 میزان یادگیری هر شرکت کننده را بر اساس این که آیا فراگیران دانش، مهارت ها، نگرش، اعتماد به نفس و تعهد به آموزش مورد نظر را کسب می کنند، می سنجد. یادگیری را می توان از طریق دو روش رسمی و غیررسمی ارزیابی کرد و باید از طریق ارزیابی های پیش از یادگیری و پس از یادگیری برای شناسایی دقت و درک مطلب ارزیابی شود.
روش های ارزیابی شامل امتحان یا ارزیابی به سبک مصاحبه است. یک فرآیند مشخص و مشخص امتیازدهی باید از قبل تعیین شود تا تناقضات کاهش یابد.
سطح 3: رفتار
یکی از مهمترین مراحل در روش کرک پاتریک، سطح 3 میداند که آیا شرکتکنندگان واقعاً تحت تأثیر یادگیری قرار گرفتهاند و آیا آنها آنچه را که یاد گرفتهاند به کار میبرند یا خیر. ارزیابی تغییرات رفتاری این امکان را فراهم میکند که نه تنها بدانیم که آیا مهارتها درک شدهاند یا نه، بلکه آیا از نظر لجستیکی امکان استفاده از مهارتها در محل کار وجود دارد یا خیر.
اغلب اوقات، ارزیابی رفتار مسائلی را در محیط کار آشکار می کند. فقدان تغییر رفتاری ممکن است به این معنی نباشد که آموزش بیاثر بوده است، اما فرآیندهای فعلی و شرایط فرهنگی سازمان، محیط یادگیری ایدهآلی را برای تغییر مطلوب ایجاد نمیکند.
سطح 4: نتایج
سطح نهایی، سطح 4، به اندازه گیری نتایج مستقیم اختصاص دارد. سطح چهار یادگیری را در برابر نتایج تجاری سازمان اندازه گیری می کند یعنی اندازه گیری شاخص های کلیدی عملکرد که قبل از شروع یادگیری ایجاد شده اند مثل بازده سرمایه گذاری بالاتر، حوادث کمتر در محل کار و مقدار فروش بیشتر.
استفاده از مدل کرک پاتریک یک برنامه اندازه گیری قابل اجرا برای تعریف واضح اهداف، اندازه گیری نتایج و شناسایی مناطق با تاثیر قابل توجه ایجاد می کند. تجزیه و تحلیل دادهها در هر سطح به سازمانها اجازه میدهد تا رابطه بین هر سطح را برای درک بهتر نتایج آموزشی ارزیابی کنند و به عنوان یک مزیت اضافه، به سازمانها اجازه میدهد تا برنامهها و مسیر صحیح را در طول فرآیند یادگیری دوباره تنظیم کنند.
اگر سازمان شما آماده برداشتن گام بعدی در یادگیری است، برای ما پیام ارسال کنید! تیم متخصص سازنده سامانه lms ریلاین شما را از طریق راهحلهای عملی راهنمایی میکند و درباره نحوه استفاده از مدل Kirkpatrick برای دستیابی به نتایج مورد نیاز تیم صحبت میکند.
برای دریافت راهنمایی های بیشتر با کارشناسان ریلاین در ارتباط باشید.
همچنین بخوانید: