یادگیری سازمانی

Writer : Shahriari_admin

شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲ تعداد بازدید : 275

یادگیری سازمانی فرآیندی است که طی آن یک سازمان خود را در طول زمان از طریق کسب تجربه و استفاده از آن برای ایجاد دانش بهبود می بخشد. سپس دانش ایجاد شده به درون سازمان منتقل می شود.

یادگیری سازمانی چیست؟

یادگیری سازمانی فرآیندی است که طی آن یک سازمان خود را در طول زمان از طریق کسب تجربه و استفاده از آن برای ایجاد دانش بهبود می بخشد. سپس دانش ایجاد شده به درون سازمان منتقل می شود.یادگیری سازمانی برای همه شرکت ها مهم است، زیرا ایجاد، حفظ و انتقال دانش در سازمان باعث تقویت کل سازمان می شود.

هنگام نگاه کردن به تعریف یادگیری سازمانی، سه اقدام اصلی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  • تصور کردن
  • عمل کردن
  • منعکس کردن

یک ایده یا محصول تصور می شود، شرکت ایده یا محصول را ایجاد می کند، سپس شرکت باید بازتاب کند. از طریق این بازتاب هر دو فرآیند و نتیجه است که یادگیری رخ می دهد. علاوه بر این اقدامات، سه فرآیند کلیدی در یادگیری سازمانی وجود دارد:

  • ایجاد دانش
  • حفظ دانش
  • انتقال دانش

مهم است که سازمان اطمینان حاصل کند که دانش به دست آمده از این فرآیند در سازمان حفظ شده و قابل انتقال است. دانش حفظ شده توسط افراد را نمی توان به درستی حفظ کرد، زیرا افراد می توانند دانش خود را با خود ترک کنند. دانش جاسازی شده را می توان در سازمان نگه داشت و با همه افراد به اشتراک گذاشت.

تعریف یادگیری سازمانی به معنای درک اهمیت ایجاد فرهنگ یادگیری در سازمان است. این نوع یادگیری برای افراد، تیم ها و سازمان به عنوان یک بخش سودمند است. همچنین مزایای درون سازمانی مثبتی برای این رویکرد وجود دارد.

نظریه یادگیری سازمانی چیست؟

تئوری یادگیری سازمانی بر ایجاد دانش و استفاده از آن دانش در یک سازمان متمرکز است. جنبه‌های کلیدی نظریه یادگیری سازمانی این است که یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که افراد در حین یافتن و حل مشکلات با هم تعامل داشته باشند. نظریه یادگیری سازمانی بر اهمیت توسعه فرهنگ یادگیری در سازمان تاکید می کند.

بر اساس این نظریه، سازمان ها باید:

  • فرهنگی را توسعه دهند که به اشتراک گذاری دانش جایزه می دهد.
  • برای یادگیری درس هایی که باعث شکست می شود زمان بگذارید.
  • کارکنان در تمام سطوح را تشویق کنید تا در یادگیری مادام العمر شرکت کنند.
  • به افراد و تیم ها اجازه دهید تا وضعیت موجود سازمان را به چالش بکشند.

چرا یادگیری سازمانی مهم است؟

اهمیت یادگیری سازمانی با مزایای مختلفی که در سازمان‌هایی که فرهنگ یادگیری را توسعه می‌دهند نشان داده می‌شود:

  • افزایش رضایت شغلی کارکنان
  • بهبود نرخ گردش مالی
  • افزایش بهره وری، سود و کارایی
  • توسعه رهبران در تمام سطوح
  • افزایش سازگاری در سراسر سازمان

وقتی سازمان ها زمان و منابعی را به توسعه فرهنگ یادگیری و اجرای یادگیری سازمانی اختصاص می دهند، رقابتی تر می شوند. این افزایش توانایی در واکنش سریع به شرایط بازار که به سرعت در حال تغییر است، تنها یکی از دلایل اهمیت یادگیری سازمانی است.

سازمانی که درس‌هایی را از شکست آموخته و فرآیندهای خود را مطالعه کرده ، سازمانی خواهد بود که دانش بیشتری در مورد بهترین شیوه‌ها دارد و بسیار قادر به تطبیق خواهد بود. با ایجاد مبنایی برای یادگیری مستمر که در آن همه کارکنان معلم و دانش‌آموز باشند، تبادل اطلاعاتی برابر وجود دارد که به هر فرد اجازه می‌دهد تا به شیوه‌ای اساسی مشارکت کند.

سامانه مدیریت آموزش ریلاین که نسخه دانشگاهی و نسخه آموزش های تخصصی و آزاد دارد می تواند بستری مناسب برای آموزش های سازمانی باشد که در راستای پیشرفت سازمان و موسسه به شما کمک شایانی بکند.

برای دریافت مشاوره و راهنمایی درباره این سامانه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

  • یادگیری سازمانی